Donderdag 07 juli 2011

Deze special gaat over de attractie Around the World, welke in 2011 op het Marktplein stond opgesteld.

 

 De eerste tekenen van Europa's grootste mobiele zweefmolen waren op woensdag 29 juni zichtbaar op het industrieterrein Vosdonk, in de Verschuurweg op precies te zijn.
Vanuit Lausanne (Zwitserland) was het eerste transport overgekomen.

 

Daar stond deze flinke combinatie te wachten totdat deze het Marktplein mocht oprijden. Een fraaie locatie voor een topattractie als deze.

 

Op deze middenbouwtrailer bevindt zich het hart van de attractie, de rondvloer, het podium, de hekken en de schilden met daarachter grote felle spots om de gehele toren in het licht te zetten.

 

In totaal telt de attractie drie trailers en drie trucks. Op onderstaande foto zien we de tweede trailer met daarop het eerste gedeelte van de toren. Hierop bevindt zich ook het logo en de armen waar later de gondels aan komen te hangen. De derde trailer is helaas niet gespot op het industrieterrein maar komt wel later in deze reportage voorbij.

 

Plots kwam de eerste trailer vanuit de Verschuurweg de hoek om ......

 

welke via de Oude Kerkstraat ......

 

en de Hoevenseweg ......

 

richting de Markt reed. Het is altijd manouvreren op rotondes met zulke lange transportcombinaties. Uiteindelijk komt het met de helpende hand van een werknemer die naast de truck een oogje in het zeil houd het toch altijd goed.

 

Eenmaal aangekomen op de Markt, kon exploitant vd Beek het Marktplein nog niet oprijden vanwege de afbraak van de wekelijkse warenmarkt.

 

Een mooi moment dus voor kermisetten-leur.nl om een mooie foto vast te leggen van dit fraaie transport. We zien overigens Rue de Paris op de achtertgrond, welke dus ook nog even het nodige geduld moest opbrengen.

 

Eenmaal aangekomen op de Markt moest men eerst de exacte plaats bepalen waar de trailer moest komen te staan.

 

Zo ongeveer zou het wel eens kunnen kloppen. Er moest naast het grondoppervlak ook rekening worden gehouden met de draaidiameter van de gondels van de attractie. Er werd op dit moment dus nog even gemeten.

 

Aankomst van een transport van dit formaat trekt toch altijd wel de aandacht van enkele nieuwsgierige omstanders.

 

Nadat de trailer op de juiste plaats stond kon er een start worden gemaakt met de bouw van deze 60 meter hoge zweefmolen.

 

Op een van de drie trucks bevindt zich een kraan om zo de zware onderdelen van de trailer te lichten en het te transporteren naar de gewenste plaats.

 

De eerste hand werd gelegd aan het uitlopen van de onderdelen van de rondvloer.

 

Hier werden de ijzeren delen aan elkaar bevestigd.

 

Rond 15.00 uur begon het podium al aardig vorm te krijgen. De meeste tijd zit het hem in het waterpas stellen van deze constructie. Gezien de locatie en het gemis van obstakels ondervond men hiervan in ieder geval geen hinder.

 

Hekwerken werden geplaats en het geheel werd keurig afgewertk middels deze paarse zeilen.

 

Vervolgens waren de vier fraai schilden aan de beurt en de trappen om het podium te kunnen betreden. We zien aan de linkerzijde dat de kraan inmiddels was ingetrokken en de werkzaamheden voor deze dag ten einde waren. Dit vanwege het feit dat voor het plaatsen van de torendelen er een grote telekraam nodig was, welke de volgende ochtend keurig op tijd gereed stond.

 

Dit zijn dus de torendelen die samen met het eerste deel (het deel met het logo en de armen) deze attractie tot een hoogte brengen van zo'n 60 meter.

 

De laatse hand werd vandaag gelegd aan het plaatsen van de gondelrekken op het podium waarin zich de zestien tweepersoons gondels bevinden in diverse kleuren.

 

Nadat het laatste rek met gondels van de truck was gelicht bleven enkel de drie torendelen over op de trailer.

 

De trailer met het eerste deel werd ook al op de jusite plaats gezet op de volgende dag de der werkzaamheden meteen te kunnen voortzetten.

 

Een van de drie mooie trucks van exploitant vd Beek.

 

Donderdagochtend om 08.00 uur was de grote telekraan van het transportbedrijf Schot Verticaal Transport BV uit Alkmaar aanwezig op het kermisterrein.

 

Niet de minste kraan zoals we kunnen zien op deze foto. Deze kan een last op zich nemen van zo'n 400 ton.

 

Op de voorgrond zien we hoe de werkzaamheden de dag ervoor waren geëindigd. De opbouw van vandaag begon met het uitschuiven van de kraan en het aanpikken van het eerste deel van de toren.

 

De opbouw van de Around the World'60 was in volle gang.

 

Het eerste deel werd met het nodige vakmanschap geplaatst en bevestigd op het podium.

 

De zestien armen zaten nu nog op z'n plaats ......

 

welke later stuk voor stuk werden ontgrendeld door enkele medewerkers.

 

Op naar het deel twee, die met behulp van de kleine kraan op de truck omhoog werd gelicht.

 


Een kijkje vanaf de andere kant gezien, vanaf de Oude Bredaseweg om precies te zijn, van de werkzaamheden tot dusver.

 

Nieuw dit jaar waren de grote naamlogo's 'Around the World' die bovenin de toren worden bevestigd.

 

De letters bestaan uit vier delen en werden hier gemonteerd aan het vierde deel van de toren.

 

Ondertussen waren andere medewerkers bezig het tweede deel naar het eerste deel te begeleiden.

 

Men bevindt zich op dit moment op een hoogte van circa 15 meter.

 

Deel drie werd op dezelfde manier van de trailer gelicht.

 

Wanneer dit deel eenmaal op hoogte was nam de grote telekraan het over.

 

Op weg naar de attractie.

 

Een mooi overzicht van de opbouw van de Around the World op het Marktplein in Etten-Leur.

 

Op dit moment konden we al spreken van een behoorlijke hoogte terwijl het vierde deel nog niets eens in zicht was.

 

Daar is het vierde deel met bovinin het logo wat aan alle kanten zichtbaar is.

 

De kraan is nu op z'n hoogste punt, maar precies lang genoeg voor de opbouw van deze 60 meter hoge toren.

 

Vanaf het Raaduisplein waren de opbouwwerkzaamheden goed te volgen. Na het plaatsen van dit laatste deel kwam de afwerking aan bod zoals de gondels, de hekken met opdruk en het schoonmaken van de attractie.

 

Bezoekers zwaaiden en zwierden op ongekende hoogte over het Marktplein.

 

Leuk om te weten is het feit dat de exploitant maarliefst vier van deze zweefmolen in zijn bezit heeft waarvan er één permanent in Duisland actief is. Tijdens de kermis in Etten-Leur draaiden de andere zweefmolens hun rondjes in het Brabantse Best en het Noord-Hollandse Laren.

 

De Around the World in de strak blauwe lucht.

 

 

Het verslag wordt afgeloten met een foto van deze superattractie die over de klandizie en belangstellenden niet te klagen had.