Zaterdag 08 juli 2010

Deze special gaat over de attractie Diamond Wheel, welke in 2010 op de kop van de Oude bredaseweg stond opgesteld.


De eerste tekenen van het gigantische Reuzenrad waren dinsdagochtend, 4 dagen voor de opening, te zien in het Brabantpark aan de Stijn Streuvelslaan in Etten-Leur. Op deze aanhanger bevinden zich de helft van de gondels en de hekjes voor de entree.

 

Op verschillende locaties waren er transporten van de rad te vinden. De tweede aanhanger met gondels en hekjes stond parallel aan de Parklaan tussen bouwmarkt Praxis en het Trivium Hotel.

 

Op die locatie troffen we ook deze Scania aan met de as en de middenzon.

 

Een totaaloverzich van drie van de in totaal negen transporten van het Reuzenrad.

 

In het begin van de dinsdagavond stond deze 'zware' middenbouwtrailer al op z'n plaats op het braakliggend terrein in de Oude Bredaseweg. Dit is de achterste middenbouw en er kwamen er dus nog twee voor te staan (een trailer met spaken en een trailer met de staanders en vloeren).

 

De gondelwagen die aan het begin van deze dag nog in het Brabanpark stond was inmiddels ook overgereden.

 

In totaal bevinden zich op deze aanhanger veertien gondels.

 

Twee van de drie trucks die de zes trailers van kermis naar kermis transporteren. De linkse truck deed overigens dienst als trekker van de twee trailers van attractie No Limit XXL waarmee exploitant Harms in 2008 op de kermis in Etten-Leur stond.

 

Opdruk met logo op de cabine van deze truck.

 

Onder goede weersomstandigheden waren de bouwers al vroeg uit de veren om een start te maken met de opbouw van het Reuzenrad.

 

Zo rond 09.30 werd de as bevestigd d.m.v. van een kleine kraan die op een van de Scania's gemonteerd zit.

 

Vervolgens was het de beurt aan de middenzon die is voorzien van vele honderden LED-lampjes.

 

Hier is goed te zien (en tevens ook op de foto's van de transporten) dat de middenzon bestaat uit twee delen.

 

Een foto van dichterbij genomen.

 

Middels een hydraulisch systeem ging het 'geraamte' omhoog.

 

Het rad is in opdracht van Ahrend Harms in 2008 in het Friesse Heerenveen bij attractiebouwer Monidal gebouwd. Het rad verscheen in 2009 voor het eerst op de Nederlandse kermissen. We zien onder andere aan de vloeren op onderstaande foto dat het rad er nog zo goed als nieuw uitziet.

 

Geen tientallen kleine vloerplaten maar twee grote platen van ongeveer tien bij vijf meter verkorten de opbouwtijd aanzienlijk.

 

Het grootste gedeelte van de loopvloer bestaat dus uit slecht twee delen.

 

Vervolgens ging men verder met de entree. De boog was vorig jaar nog licht van kleur maar is in de loop van dit jaar in donkergrijze kleur gespoten.

 

Ook hier is een kleine atlaskraan voldoende. Door de hedendaagse technieken is het zelfs mogelijk dit rad in slechts één dag in z'n geheel op te bouwen (inclusief gondels en decoratie).

 

De werkzaamheden tot dus ver.

 

Het rad nam zoals we hier goed kunnen zien met z'n 21 bij 19 meter vloeroppervlak vrijwel het gehele braakliggende terrein in de Oude Bredaseweg in beslag.

 

Het rad was op dit moment voor de helft voorzien van spaken, zeven om precies te zijn.

 

Het 'gevaarte' begon steeds meer op een echt rad te lijken.

 

Doordat de spaken uitschuifbaar zijn is het mogelijk het rad zonder kraan op te bouwen en er is slechts één trailer nodig om deze te vervoeren.

 

Van een goede samenwerking was hier zeker sprake. Bij de opbouw waren zeven man personeel betrokken er werd op twee plaatsen tegelijk arbeid verricht. De ene ploeg was bezig met de spaken en de andere met de entree.

 

Het gedeelte van de donkergrijze boog tot aan de horizontale balk waar een van de werknemers op stond werd dichtgelegd met deze transparante platen.

 

De opbouwerkzaamheden werden voortgezet door het monteren van de gondels, die eveneens uitschuifbaar zijn. Op meedere transportfoto's in het begin van deze reportage is goed te zien hoe compact de gondels zijn wanneer deze zijn ingeschoven. Zo is het mogelijk om i.p.v. vier aanhangers alles op twee aanhangers de laden.

 

Vanuit de achtertuin van een van de bewoners in de Oude Bredaseweg zagen we dat er steeds meer gondels in het rad kwamen te hangen.

 

Tussen de 28 gesloten gondels bevindt zich één VIP-gondel. Deze is gekenmerkt door zijn zwarte kleur met rode neon-verlichting.

 

Het Diamond Wheel was op een prominente locatie in het kermislint opgenomen.

 

De tweede opbouwdag (donderdag) stond in het teken van de aankleding en de decoratie.

 

Zoals al eerder vermeld in deze reportage werd er rondom de middenzon zogeheten spaakverlicting aangebracht.

 

Deze bestaan uit allemaal losse elementen. De opbouwtijd hiervan bedraagt zo'n twee uur.

 

Tijdens een rit in het imposante Diamond Wheel kom je tot de conclusie dat het rad uit zeer veel ijzerwerk bestaat. In totaal weegt de attractie een kleine 300 ton, 290.000 KG om precies te zien.

 

Een grote ijzeren massa.

 

Het logo van Mondial, de bouwer van deze kolos. Neem eens een kijkje op de digitale snelweg via de website; www.mondialrides.com.

 

Doordat elke gondel is voorzien van deze opdruk en van witte verlichting kunnen we spreken over een stijlvolle uitstaling.

 

Een foto tijdens een van de draaidagen van het Reuzenrad 'Diamons Wheel' in de volle avondzon.